woensdag 16 januari 2019

"Nagele? Wat moet je daar nou??"

Hoe vaak we die vraag niet gekregen hebben toen we vertelden dat we naar Nagele gingen verhuizen. En ergens snapte ik het ook wel. Ik ben geboren en getogen in Hilversum, Danny in Hoogland bij Amersfoort, en we hebben samen 10 jaar lang tot grote tevredenheid in Almere Haven gewoond. Als je dan verteld dat je naar een dorp met 1700 inwoners verhuist, en ook nog in het buitengebied gaat wonen, is dat even schakelen.

Toch heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat 'de stad' het voor mij niet is. Het is makkelijk, je hebt alles in de buurt, maar daar hield het genot voor mij wel op. Mijn droom was altijd al ruimte en natuur. Danny kun je overal neerzetten denk ik, en Joy had naar ons idee ook rust en ruimte nodig.

Eerst begonnen we met een seizoensplek op een camping in Friesland, en waren we vanaf het begin af aan elk weekend daar te vinden. Het was voor ons de generale repetitie: dit is wat we willen!

Maar waarom denkt iedereen dat de Noordoostpolder het einde van de wereld is? Dat er hier niets gebeurd? Want dat is beslist niet waar!

Vanmiddag moest ik in Zwolle zijn voor een sollicitatiegesprek, en verbaasde ik mezelf eigenlijk weer over het feit dat Nagele behoorlijk centraal ligt, voor zogenaamd afgelegen gebied. In een half uur zijn we in Zwolle, Almere, Heerenveen of Sneek. In 20 minuten in Lelystad, Kampen of Lemmer. En eerlijk is eerlijk: Emmeloord is ook prima winkelen en van alle gemakken voorzien. Met de auto in 5 minuten, op de fiets in een kwartiertje/20 minuten al naar gelang welk gedeelte van het centrum je wilt zijn. Op Urk is het ook leuk shoppen en is de markt fijn.
Als je alle dorpsfeesten en festivals wil aflopen hier in de regio, ben je ieder weekend zo'n beetje zoet. Ieder dorp heeft sowieso zijn eigen dorpsfeest, Urk heeft meerdere festivals, Emmeloord is de markt/festivalstad bij uitstek hier: Pieperfestival, aftrap van het agrarische seizoen, winterfestival, Koningsdag (sorry, maar leuker dan in Almere), de marathon, Tulpenfestival, Boerderijenroute, Fish-Potatoe-run ( van Urk naar Emmeloord) Polderpop...je kunt het zo gek niet bedenken, alles is reden voor een feestje hier.

En dan zijn er best ook veel toeristische trekpleisters, die mijns inziens, veel te weinig aandacht krijgen. Je hebt natuurlijk de Orchideeënhoeve, die gelukkig aan populariteit aan het winnen is. Echt een aanrader, zeker de lichtjesroute in December! Het blote voetenpad dat ik vorig jaar met Joy gelopen heb: superleuk om met jonge kinderen te doen, zeker als het mooi weer is. We hebben zelfs Wereld Erfgoed: Schokland, waarvan de noordpunt op zo'n 3 km wandelen hier vandaan ligt. De Gesteente-tuin. Netl, de leukste tuin: krijgt ook veel te weinig aandacht. Natuurlijk spelen Pur Sang! Ook zeker een aanrader met mooi weer. Het strand bij Schokkerhaven, nog zo eentje. Urk is echt leuk om te bezoeken. (Nee, je wordt er niet weggekeken, dat is een mythe) De fijnste snoepwinkel van de NOP vind je sowieso in winkelcentrum Urkerhard. (Ja, dat is met een D). Waar we ook graag komen zijn de bossen bij Kraggenburg. Vooral het Waterloopbos is bijzonder. Er is hier nog veel meer te doen, en ik beloof plechtig dat uit te gaan zoeken en erop terug te komen in 2019. ( misschien wel in combinatie met de gemeentelijke VVV?) En dan heb ik het nog niet eens gehad over het zuiden van Friesland, rond Lemmer, waar ook nog van alles te doen en te zien is het hele jaar door.

En Nagele zelf is de moeite waard als je iets met architectuur hebt. Er worden complete busladingen toeristen afgeleverd hier van april t/m oktober. Ik vind de geschiedenis leuk, en al die platte daken zijn zeker bijzonder. Nu nog een plek waar je een kop koffie met een broodje of gebak kan scoren, en zelfs Nagele kan zichzelf op de kaart gaan zetten.

Waar ik een klein beetje bang voor was toen we hier naartoe gingen, was het idee in een dorp te komen waar de gemeenschap gesloten zou zijn. Niets is minder waar! We zijn in een warm bad beland. Natuurlijk moet je daar zelf ook wat voor doen, maar de mensen van wie we dit huis kochten waren al schatten waar we meerdere keren bij op de koffie zijn gegaan voor de overdracht. Inmiddels wonen ze in het dorp, en komen we er nog wel eens. Iedereen weet ook dat wij 'in het huis van W.....' wonen. Joy heeft vriendjes en vriendinnetjes bij de vleet, en de hele school kent haar inmiddels. Het grote voordeel van een school met minder dan 100 leerlingen. Danny is lid geworden van de voetbalclub en met open armen ontvangen. Joy zit in Tollebeek bij de majorette en in Bant op paardrijden. Ik heb inmiddels mijn yoga-clubje gevonden en de Mindfulness training gedaan in Emmeloord. Je woont hier niet in 1 dorp, je woont in de NOP.

En last but not least: je zit hier buiten de Randstad. No offense, maar ik had het wel een beetje gehad met de Randstad, zijn competitiegedrag en hoge tempo. Mommy wars kennen ze hier niet, iedereen doet zijn stinkende best en het ene kind is het andere niet, maar ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Ook geen gemopper over modderige schoenen na het spelen of vlekken op de kleding: daar hebben we een wasmachine voor. Voor mijn gevoel wordt iedereen hier veel meer in zijn of haar waarde gelaten als een stukje zuidelijker. Het tempo ligt hier een stuk lager, minder gemopper in bijvoorbeeld de rij bij de kassa, en je hulp aanbieden is de doodgewoonste zaak van de wereld als je ziet dat iemand dat kan gebruiken, of als ze zien dat jij dat kan gebruiken.

Is het allemaal koek en ei? Nee, natuurlijk niet. Ook hier maken ze planmatige missers, gaat het ziekenhuis failliet en heb je te maken met verkeershufters. Maar over het algemeen genomen is het leven hier goed en kunnen de meeste steden nog een puntje zuigen aan de activiteiten die hier aangeboden worden voor en door de bevolking.

Conclusie: 'Wat moet je daar nou??" Ontzettend gelukkig zitten te wezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten