dinsdag 22 januari 2019

Fotoverslag IJsbeelden Festival Zwolle

Het feest begon buiten al! Een bevroren plas is in kinderogen een zee van ijs, en daar kun je prima met je schoenen op schaatsen.

In 2018 was 1 van mijn goede voornemens: meer met Joy ondernemen. De wereld ontdekken, de natuur in, originele uitstapjes maken met zijn tweeën. Dat hoeft niet groots en meeslepend, Joy is overal voor te porren en altijd enthousiast. De tijd samen met mama is belangrijker dan het uitje zelf.
Ik kan veel van mijn dochter leren. Zij ziet dingen waar ik zomaar langsloop. Hier zag ze bijvoorbeeld 'de lopende stoel' voor de IJsselhallen. Een heel hoog kunstwerk, waar ik alleen de palen zag waar ik omheen moest lopen. Voer voor een nieuw blog.





Maar voor nu even de foto's van de prachtige ijsbeelden. Verwacht geen ochtend- of middagvullend programma, in een half uur sta je weer buiten. Wat overigens niet heel vervelend is, want het is KOUD binnen. Heel koud! Zo rond de -10.

Het thema: Verhalen en sprookjes.

Joy had in het begin moeite te geloven dat het echt allemaal ijs is.




Op theevisite bij de gekke hoedenmaker uit Alice in Wonderland. 


Ik was vooral verrast door de details. Je loopt langs de beelden, maar ook langs muurtjes en door poortjes. Alles is van ijs en sneeuw.



Dit stukje was toch wel onze favoriet: The Chronicles of Narnia. Hier de bevers.

De lantaarnpaal, Mister Tumnus en Lucy.

1 van de vele poorten. Alsof je door een kathedraal loopt.


In de kist van Dracula. Ik vond haar een held! Zo koud, en dan ook nog in een ijskist gaan liggen. 

Een verhaal dat ze nog niet kent: de klokkenluider van de Notre Dame.



Zelfs Dementors ( Harry Potter) worden mooi als ze uit ijs gemaakt zijn.




Bibi Bij, door ons omgetoverd in Wendy Wesp...want ze is geel/zwart, moest ook mee. Joy had gezien dat de honingpot van Winnie the Pooh er was, en Wespen houden heel veel van honing dus: "dat vindt ze vast leuk mama!"
De verwondering op het gezicht van mijn 7 jarige was geweldig om te zien. Zij geeft dit uitje dan ook weer een dikke 10....met als bijschrift dat Joy altijd enthousiast is, en niet snel iets lager zal beoordelen. Mama had nog wel wat aan te merken natuurlijk. De entree is aanzienlijk. De officiële prijzen zijn aan de kassa 16,50 voor een volwassene en 12 euro voor een kind. Kinderen t/m 3 jaar zijn gratis, de kinderprijs geldt van 4 t/m 10 jaar. Online betaal je 2 euro per kaartje minder. Wij hadden een aanbieding, dus ik betaalde 12,50 voor mezelf, en 8 euro voor Joy. Deze vond ik via Tripper.nl Wat is miste op de site, is dat er ook nog 5 euro parkeergeld bij komt. Als je de hele dag staat: prima te doen....als je een uurtje naar het ijsbeeldenfestival gaat, flink prijzig. Er is ook een restaurant, waar je gewone horecaprijzen betaald. Wij waren voor een appelflap, een zwollenaartje ( schuimgebakje) een warme chocomel met slagroom en een thee €8,50 kwijt. En opwarmen na het bezoek is wel aan te raden. ;-) Wij hebben na de thee en chocomel nog een rondje gedaan. Je krijgt namelijk wel een stempel bij de entree, zodat je de hele verdere dag toegang hebt, als je dat zou willen. We vonden het zo mooi, (en waren Wendy Wesp vergeten de honingpot te laten zien) dat we nog een keer de hele route gelopen hebben.
Voor pak'm beet 35 euro totaal hebben we dus een heerlijke ochtend gehad. Zeker het geld waard. Ga je met een gezin van 3 kinderen, waarvan 2 boven de 10, ben je dus een hoop meer geld kwijt. Dan vind ik het aardig prijzig worden. Je zit zo op de 100 euro, als je ook nog iets gaat drinken. Tip: koop in ieder geval je kaarten online! Je hebt daarvan overigens niet echt voordeel qua wachten. Ze houden goed in de gaten dat het niet te vol loopt, wat fijn is! Meteen als je de deuren doorkomt, begint de route, waardoor mensen natuurlijk blijven staan. En dan is 'Alice in Wonderland' ook nog eens echt een prachtstuk. In principe moet je van de beelden afblijven, maar er zijn speciale fotomomenten ingebouwd waarbij je wel op ( en in het geval van Dracula dus zelfs in) het ijs mag zitten of staan. Een nadeel van de opkomst van mobiele telefoons is dat iedereen van elk kunstwerk een foto wil maken, daar heb ik mezelf ook volledig schuldig aan gemaakt. Daar is niet heel veel ruimte voor, en daardoor loopt het nog wel eens wat vast. Vergeet niet ook nog ècht te kijken. Ik merkte de 2e keer dat ik echt wel wat dingen gemist had, door het bezig zijn met mijn telefoon. Ook daarom is een tweede rondje geen slecht idee. Maak je de eerste ronde foto's en bekijk je de 2e ronde offline. (Of andersom natuurlijk, wat misschien nog wel een beter idee is) Voor iedereen die nog gaat: heel veel plezier, en verwonder jezelf over wat er met ijs mogelijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten