vrijdag 11 november 2016

Hoera! Mijn dochter is huidskleurenblind!

De Piet - discussie. Al jaren is er een discussie gaande of Piet nog wel mag. En dan als: zwarte Piet met kroeshaar en oorringen. Ik heb er nooit racisme in gezien. Als kind was ik fan van zwarte Piet. Piet mag alles, Piet heeft snoep bij zich, Piet is stoer!! Sint mag dan officieel de 'leider' zijn van het geheel, maar over het algemeen is Piet degene die de cadeautjes door de schoorsteen brengt, al dan niet gepaard met een berg zoetigheid. Piet was mijn grote held! Dat ie zwart was, interesseerde me niks. En dat hij een 'slaaf' zou zijn? In mijn beleving was de Sint niks zonder zijn pieten, en hij was nooit onaardig tegen ze. Ik heb nooit iets meegekregen van enige onderdrukking. Dus nee, ik zag en zie in zwarte Piet geen racisme. Nog steeds niet.
Maar toch zijn er mensen die dat wel zo ervaren. Wat ik daarvan vind, doet niet zoveel ter zake. ... je mag iemands gevoel nooit of te nimmer zomaar aan de kant schuiven omdat jouw gevoel anders is. Waar ik wèl een probleem mee heb, is dat mijn gevoel blijkbaar wèl aan de kant geschoven moet worden. En dat gaat in niet mis te verstane bewoordingen. 'Racist', 'je ontkent je slavernij-verleden', 'rechtse droeftoeter' (of links al naar gelang het uitkomt) tot 'k*nkerhollander' aan toe. En daar gaat het naar mijn idee 'een beetje mis'. Sylvana: sorry meisje, maar je bent het spoor een beetje bijster. Datzelfde geldt voor je collega's bij DENK. Ik las van de week dat jullie jezelf 'een feestje voor de democratie' noemen. Daar ben ik het beslist niet mee eens. Jullie zijn helemaal niet voor gelijke rechten en kansen. Jullie zijn volledig vóór een voorkeurs-positie van mensen met een niet blanke huidskleur. Voorbeeld? Er moeten minder mensen met een getinte huidskleur genoemd worden in het programma 'opsporing verzocht'. Of de huidskleur moet achterwege gelaten worden in het signalement. Wat is stap 2: haarkleur mag niet meer genoemd worden? Lijkt me verdomd lastig een signalement van iemand te geven als we op die toer gaan. Al is de dader pimpelpaars met een gouden randje: laten we er vooral alles aan doen om een dader te pakken.

Maar goed, we hadden het over Piet.

Laat ik kort zijn: racisme bestaat. En veel vaker dan we denken. Dat geldt voor: donkere mensen, homo's, moslims, joden, transseksuelen, etc, en verschilt per land in ernst en vorm. En racisme in wat voor vorm dan ook, is vreselijk. Ik heb het zelf mogen ervaren in Israël dat ik buitengesloten werd vanwege mijn geloof. Dat gevoel gun je niemand! En het zal voor veel blanke heteroseksuele Nederlanders moeilijk zijn om je voor te stellen hoe dat is. Veroordeeld te worden op je uiterlijk/geloof of geaardheid voor je een woord hebt gezegd. Geloof me, dat doet zeer.

Dan zwarte Piet. Van oorsprong een slaaf, die door een (Turkse!) man werd vrijgekocht en een betaalde baan aangeboden kreeg. We hebben het hier over heel wat jaren geleden. ..... niemand van ons heeft die tijd meegemaakt, dus lastig om je er een voorstelling van te maken. Nederland bedacht een verhaal om die man heen met cadeautjes en lekker eten. We liegen al jaren onze kinderen tot hun zesde/zevende jaar wat voor en ze vinden het prachtig!
Het feest is zelfs zo'n hit, dat het in de voormalige koloniën ook gevierd wordt.
Piet gaat wel wat met zijn tijd mee, de roe (schoorsteenvegers-gereedschap) wordt verbannen vanwege de tere kinderzieltjes, en zeggen dat je mee moet in de zak is anno 2016 echt not done. (Ik wilde vroeger juist altijd mee in die zak, het leek me geweldig om in Spanje te wonen en Sint het hele jaar te helpen).
Maar nu mag Piet niet meer zwart zijn.
Voor veel mensen is dit een enorme teleurstelling. Niet vanwege de kleur, maar vanwege het feit dat Piet dus herkenbaar wordt. Een paar roetvegen maken je nou eenmaal niet onherkenbaar. Daar wringt de schoen..... en ook geel en blauw hebben niet hetzelfde effect als zwart. Waar ik vroeger bij mijn zus (verkleed als zwarte Piet) op schoot zat en geen idee had dat zij het was.... die tijd is over. En dat is jammer. Er gaat een mythe verloren voor de kinderen van nu, en dat vinden veel mensen jammer. Want wat hebben we ervan genoten toen we klein waren!
Donkere kindertjes die gedurende het jaar uitgemaakt werden voor zwarte Piet? Klopt, dat is niet leuk. Waarom niet? Omdat wij kinderen hebben geleerd dat ze de nadruk moeten leggen op 'zwarte' en niet op 'Piet'. Ik weet nog dat mijn buurjongetje huilend thuiskwam omdat hij uitgemaakt was voor 'brillie'. De reactie van zijn moeder was fantastisch! "Je hebt toch ook een bril? Hoe kun je nou boos zijn op iets wat waar is? Jij hebt een bril, een ander een beugel, een volgende rood haar. Als we allemaal gaan huilen omdat iemand zegt hoe we eruit zien, kunnen we bezig blijven". Het wordt wat anders zodra er 'lelijke' of iets dergelijks voor gezet wordt. Dan wordt het een mening en geen feit. Maar ik zou liever hebben dat mijn dochter voor 'witte Piet' uitgemaakt werd, dan voor het gangbare scheldwoord hier aan het einde van vorig schooljaar. (Stomme k*t....en dan de naam) Misschien moeten de volwassenen stoppen met het noemen en zien van huidskleur als een belediging? De ontvanger bepaald namelijk zelf of het een scheldwoord is, of een feit.
Ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als daarvoor het woord stom of dom gezet wordt. Net als 'k*tmarrokaan' of 'k*nkerhollander' absoluut niet okay is. Omdat je dan een scheldwoord/vernedering koppelt aan een afkomst.
Wij moeten onze kinderen leren dat zwarte Piet de medewerker (ik durf niet eens meer hulpje te zeggen) van de Sint is. Net als dat de elven de medewerkers zijn van de kerstman. En de minions van Verschrikkelijke ikke. Het is een sprookjesfiguur, waar kinderen in geloven, net als in de Disneyprinsessen, kabouters, elfjes en Spiderman. Zodra ze die leeftijd te boven zijn, verdwijnt ook het geloof in de Sint en zijn Pieten.  En waarom mag deze sprookjesfiguur niet zwart zijn? Dat lijkt me juist racisme. De Disneyprinsessen en Spiderman zijn ook uiterst menselijk. Vraag aan mijn dochter wat ze later wil worden, en ze roept "Elsa!" ( Of Tiana (getinte Disneyprinses, voor de niet-kenners) of Mega Mindy... ) Het is aan ons volwassenen de taak om geen aandacht te besteden aan huidskleur. Als wij dat niet doen, doen onze kinderen dat ook niet. De kindjes die op school zwarte Piet als scheldwoord gebruiken? Goede kans dat daar thuis aandacht is besteedt aan huidskleur. Zowel positief als negatief. Of overgenomen van een vriendje bij wie er thuis aandacht aan besteed wordt.

Morgen komt de Sint weer aan, ondertussen kijkt mijn dochter van vijf naar het Sinterklaas Journaal en maakt geen enkele  (niet 1!!) opmerking bij het zien van de witte Piet. Hij heeft een pakje aan, dus hij is een Piet. Punt. Zelfs als de zwarte en de witte Piet naast elkaar staan, komt er geen vraag.....geen opmerking. Ze kent deze mensen niet, dus ze hoeven niet onherkenbaar gemaakt te worden. Maar Piet spelen op school is voor onze generatie helaas over totdat ze de 'geloof-periode' te boven zijn. En dat vind ik jammer. Dat is een teleurstelling voor mij als ouder. En ja, daar baal ik van en maakt me geen racist.

Maar ik roep wel: Hoera, mijn dochter is huidskleurenblind! En daar ben ik maar wàt trots op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten