dinsdag 31 januari 2017

Lijstjes

Lijstjes! Ik ben er verzot op! To-do-lijstjes, Bucketlijsjes, huishoudlijstjes, verlanglijstjes, boodschappenlijstjes.....noem maar op.

Maar nou lees ik de laatste tijd weer wat meer over mindfulness, mede omdat het een beetje vol in mijn hoofd werd. Ik was weer te veel bezig met verleden en toekomst en vergat te genieten van wat er allemaal op dit moment al is. Eens in de zoveel tijd heb ik weer even nodig om terug te lezen hoe het ook alweer moest, dat 'genieten van het nu'. En vooral: niet piekeren! Ik ben nou eenmaal een control-freak, en of dat aangeboren of aangeleerd is weet ik niet, maar bevorderlijk voor je 'levensgeluk' is het in ieder geval niet.

Maar nou lees ik overal: de to-do-list moet de deur uit! Neeeeeeeee!!!! Ik kan niet zonder lijstjes..... ik word er juist heel blij van....

- de pen (het liefst mijn vulpen) op een leeg blaadje voelen: heerlijk!
- mijn chaos op papier zetten, zodat ik niet continu hoef na te denken wat ik nog 'moet'.
- dromen over wat ik graag nog wil doen
- opschrijven wat ik graag allemaal doe (heel handig als je even vergeten bent waar je blij van wordt)
- een boodschappenlijstje op volgorde van de route die je in de winkel loopt (scheelt zoveel heen en weer geren èn dingen vergeten)
- een huishoudschema

Maar ik ben erachter! Mijn lijstjes zijn juist heel mindfull. :-)

Lijstjes worden pas een last als je er een deadline aan vast knoopt. En dat doe ik niet.

Mijn lijstjes ontstaan zodat het niet meer in mijn hoofd circuleert, en dat ik het los kan laten. Geen angst dat ik dingen vergeet die er echt toe doen. Sommige dingen moeten, zoals de huisarts bellen voor een herhaalrecept (want anders is het op, en dat levert problemen op). Maar het meeste zit geen tijdsdruk op, en dat hoeft niet vandaag of morgen, maar is wel handig dat het gebeurt vóór er tijdsdruk op komt. En het helpt me te delegeren..... want niet alles is alleen mijn verantwoordelijkheid. (Enorme valkuil van me!) En die bucketlist? Gewoon leuk!

Laatst een lijstje gemaakt met: "wat zou ik doen met tien miljoen?"  Daaruit ontstond weer een nieuw lijstje:"waar wil ik heen/ wat wil ik zien als we op wereldreis gaan?" Twee uur en een hele hoop gefantaseer en een virtuele wereldreis in mijn hoofd later: complete ontspanning!
Misschien komt de uitvoering er nooit van, of misschien gedeeltelijk. ... maar ik heb al genoten van het idee.

Ik maak vaak een lijstje 's avonds voor ik naar bed ga met wat ik de volgende dag zou willen doen. Dat voorkomt dat ik in mijn bed ga liggen malen over dingen die ik niet mag vergeten. Maar op dat lijstje staat ook: iets leuks doen met Joy of bijvoorbeeld lezen/haken/wandelen/ uurtje van de stilte genieten. En dat leuks met Joy kan ook een spelletje/ knutselen of voorlezen zijn. We hoeven niet persé naar de Efteling dan.... (wat wel op mijn to-do-lijst voor 2017 staat overigens)

Maar ook op dagen dat we allebei moeten werken vast nadenken wat er moet gebeuren in de anderhalf uur voor we de deur uit moeten. Tien minuten voor we de deur uitgaan loop ik het lijstje na, en meestal staat er nog wel iets tussen wat ik nog niet in een tas gepropt heb. Met die diabetes wil ik nog wel eens de insuline spuit vergeten, of die met mijn slaperige hoofd onthouden maar dan wel de gymkleding van Joy vergeten. ..en met zo'n lijstje hoef ik niet 20x mij brein af te zoeken, dus kan ik me óók concentreren op prangende levensvragen van Joy die zich vaak beperken tot 7.00 uur 's ochtends of rond bedtijd/midden in de nacht.

Mijn boodschappenlijstje is vooral praktisch, maar ik vind het ook leuk om een weekmenu (nog een lijstje) te bedenken, vaak samen met man en kind. Instant quality time èn pedagogisch verantwoord! En nog handig ook. We hoeven maar 1x in de week boodschappen te doen, waardoor er meer tijd overblijft voor 'leuks'.

Mijn conclusie is, dat mijn lijstjes de deur niet uit hoeven. Ik geniet van het maken van lijstjes, besteedt er aandacht aan. Het gevoel van mijn vulpen over het schone papier, noem me idioot, maar ik vind het heerlijk. Mooie letters, en van echt leuke lijstjes kan ik een heel kunstwerk maken.
Mijn agenda ( die van Flow, lekker veel notitie-ruimte) staat vol met dingen die ik graag wil kunnen teruglezen zodat ik me geen zorgen hoef te maken het te vergeten. Aan het begin van de week dingen die ik graag wil doen èn dingen die moeten. Dingen die moeten (afspraken etc ) staan gewoon op de juiste dag, en ik let erop dat hij niet te vol wordt, anders schuif ik het een week op. En op de notitiepagina ernaast dingen die ik wil doen: hobby's, maar ook bijvoorbeeld de zolder opruimen. Lukt iets op die pagina niet? Dan kan ik bedenken waarom dat niet gelukt is. Heb ik iets anders gedaan wat me ook blij maakte? Dan is het prima. Ben ik er niet aan toegekomen omdat ik alleen maar liep te rennen? Dan wordt het tijd om weer even prioriteiten te stellen zodat ik er volgende keer wel aan toe kom. En dat schrijf ik er ook bij, als geheugensteuntje voor latere weken. Maar me schuldig voelen dat het niet gelukt is, dat doe ik dan weer niet. (Het grote gevaar van lijstjes, daar trap ik dus niet meer in. Bedankt Ciran!)

Iemand zei ooit al: "wie schrijft, die blijft". En van schrijven word ik blij, zelfs als het maar simpele lijstjes zijn. ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten